استودیوی انیمیشن پیکسار، یک شرکت تولید انیمیشن گرافیک کامپیوتری CGI است که در Emeryville کالیفرنیا تاسیس شد. تا به امروز، این استودیو 10 اسکار، 4 جایزه گلدن گلوب، 3 جایزه گرمی و بسیاری جوایز و دستاوردهای دیگر را از آن خود کرده است. این استودیو یکی از تحسین شده ترین استودیوهای فیلم است. شهرت پیکسار به خاطر انیمیشنهای CGI بلند است که با PhotoRealistic RenderMan تولید می شوند.
 

Pixar Animation Studiosلوگوی استودیوی انیمیشن پیکسار


پیکسار در سال 1979 به عنوان یک گروه گرافیکی و بخشی از قسمت کامپیوتری کمپانی لوکاس فیلمز پیش از اینکه استیو جابز از پایه گذاران آن در اپل در سال 1986 آن را خریداری کند، کار خود را آغاز کرد. پیکسار در سال 2006 توسط والت دیزنی خریداری شد.

این استودیو 10 فیلم بلند ساخته است که اولین آنها "داستان اسباب بازی" است. "داستان اسباب‌بازی" که در 22 نوامبر 1995 به نمایش درآمد، بیانگر دستاوردهای بیش از 9 سال خلاقیت و تکنیک است. این فیلم تحسین فراوان بینندگان را به همراه داشت و پرفروش‌ترین فیلم سال 1995 بود (362 میلیون دلار فروش داشت). کارگردان "داستان اسباب‌بازی" و معاون اجرایی بخش خلاقیت پیکسار، "جان لاستر" (John Lasseter )، جایزه‌ی دستاورد ویژه‌ی آکادمی اسکار را برای "رهبری الهام‌بخش گروه داستان اسباب‌بازی پیکسار که به ساخت اولین فیلم بلند انیمیشن رایانه‌یی منجر شد"، دریافت نمود.

این فیلمهای بلند هم از دید منتقدان و هم گیشه موفقیتهای زیادی کسب کرده اند. پیکسار پس از "داستان اسباب بازی"، "زندگی یک حشره" در سال 1998، "داستان اسباب بازی 2" در سال 1999، "کمپانی هیولاها" در سال 2001، "در جست و جوی نمو در سال 2003" (که این فیلم تا به امروز بیشترین موفقیت تجاری را با بیش از 800 میلیون فروش جهانی برای پیکسار به همراه داشته است)، "شگفت انگیزها" در سال 2004، "ماشینها" در سال 2006، "رتتویی" در سال 2007، "WALL-E " ساخته 2008 و "Up " ساخته 2009 (اولین فیلم پیکسار که اکران آن با دیزنی دیجیتال سه بعدی بوده است) را تولید کرد.

هر 6 فیلم پیکسار که پس از اختصاص جایزه اسکار به بهترین فیلم انیمیشن بلند در سال 2001 اکران شدند، نامزد دریافت این جایزه بودند که از بین آنها 4 انیمیشن "در جست و جوی نمو"، "شگفت انگیزها"، "رتتویی" و "WALL-E " برنده اسکار شدند.

6 سپتامبر 2006 جان لستر، برد برد (Brad Bird )، پیت داکتر، لی یونکریچ و اندرو استانتون جایزه شیر طلایی را برای یک عمر دستاورد هنری را از فستیوال فیلم ونیز دریافت کردند. این جایزه توسط جورج لوکاس اهدا شد.


تاریخچه:

تاریخچه اولیه:

پیکسار به عنوان یک گروه گرافیکی، یک سوم از بخش کامپیوتری استودیوی فیلمسازی لوکاس فیلمز بود که در سال 1979 با استخدام دکتر "اد کتمال" از انستیتو تکنولوژِی نیویورک NYIT که مسوول آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری آنجا بود، آغاز به کار کرد. پژوهشگران NYIT پیشگام بسیاری از فن آوری های CG که اکنون در فیلمهای تجربی به نام The Works استفاده می شوند، می باشند. این تیم با کار روی جلوه های ویژه صحنه های تولیدی لوکاس فیلمز یا کارهای گزینشی با Industrial Light and magic کار خود را آغاز کرد. این گروه که آن زمان ترکیبی از 45 نفر بود پس از سالها تحقیق و ارایه کار در فیلمهایی مانند Star Trek II: The Wrath of Khan و شرلوک هولمز جوان، در سال 1986 توسط استیو جابز که "اپل کامپیوتر" را ترک کرده بود، خریداری شد. وی 5 میلیون دلار به لوکاس پرداخت و 5 میلیون دلار را نیز در شرکت سرمایه گذاری کرد.

 

Pixar Animation Studiosسردر ورودی استودیوی انیمیشن پیکسار


در ابتدا پیکسار یک شرکت سخت افزار کامپیوتری با کیفیت بالا بود که محصول اصلی آن Pixar Image Computer بود، سیستمی که به آژانسهای دولتی و انجمنهای پزشکی فروخته می شد. یکی از خریداران اصلی این سیستم، استودیوی دیزنی بود که از این وسیله به عنوان بخشی از پروژه CAPS استفاده می کرد. به این صورت که از دستگاه برای جایگزینی پروسه های انیمیشن پرزحمت جوهر و نقاشی دو بعدی به متدهای خودکارتر و موثرتر استفاده می کرد. این کامپیوتر پرقدرت پیکسار هیچ گاه فروش خوبی نداشت.

از آنجایی که فروش ضعیف کامپیوترهای پیکسار، شرکت را با خطر ورشکستگی روبرو کرد، بخش انیمیشن Lasseter آغاز به تولید آگهی های انیمشن کامپیوتری برای شرکتهای دیگر نمود. در همین بین پیکسار به همکاری با کمپانی انیمیشن بلند والت دیزنی ادامه داد. در سال 1991 پیکسار قرارداد 26 میلیون دلاری با دیزنی برای ساخت 3 انیمیشن بلند بست که اولین آنها داستان اسباب بازی بود. با وجود این به خاطر مخارج بالای شرکت، جابز تصمیم به فروش آن گرفت. تنها پس از اینکه دیزنی تصمیم به توزیع داستان اسباب بازی برای تعطیلات 1995 گرفت، جابز به شرکت شانس دوباره ای داد. سود خالص فیلم در جهان 350 میلیون دلار بود.

روابط با دیزنی:

از سال 1937 که "سفیدبرفی و هفت کوتوله" توسط دیزنی نمایش داده شد، دیدن فیلم‌های انیمیشن به صورت یکی از بهترین سرگرمی‌های جهانی درآمده است. دیزنی تاریخچه‌یی طولانی در تولید و توزیع فیلم‌های انیمیشن دارد. داستان‌ها و شخصیت‌های این فیلم‌های بلند انیمیشن محبوب، مانند "دیو و دلبر"، "علاءالدین"، "شیر شاه" و ... به صورت بخشی از اسطوره‌شناسی امروز ما درآمده و نسل به نسل از آن لذت می‌برند.


این فیلم‌ها به‌طور سنتی، با استفاده از انیمیشن دوبعدی دستی که بسیار زمانبر و کاربر است، ساخته شده‌اند. در ماه می 1991 پیکسار توافقنامه‌یی برای ساخت و تولید حداکثر سه فیلم بلند انیمیشن کامپیوتری با والت دیزنی پیکچرز بست که این انیمیشن‌ها توسط دیزنی وارد بازار و توزیع شوند. بر اساس این توافقنامه، داستان اسباب‌بازی ساخته و توزیع شد.

در فوریه‌ی 1997، پیکسار توافقنامه‌ی دیگری برای تولید مشترک (جایگزین توافقنامه‌ی فیلم‌های بلند قبلی) با دیزنی بست که بر اساس آن، پیکسار منحصراً توافق کرد تا پنج فیلم بلند انیمیشن کامپیوتری را که قرار شد توسط دیزنی توزیع شوند، تولید کنند. پیکسار و دیزنی توافق کردند هزینه‌های تولید فیلم را به صورت اشتراکی تأمین کرده و هر دو شرکت مالک فیلم بوده و نشان تجاری مشترک داشته باشند و هم‌چنین در منافع هر یک از فیلم‌ها، هر گونه کالای مربوطه و دیگر محصولات جانبی سهم مساوی داشته و پس از بازگشت تمام هزینه‌های مربوط به بازاریابی و توزیع، هزینه‌‌یی بابت توزیع و هم‌چنین هزینه‌های دیگر به دیزنی پرداخت شود. چهار فیلم اول و اصلی این توافقنامه‌ی تولید مشترک، "زندگی یک حشره"، "شرکت هیولاها"، "در جست‌وجوی نمو" و "شگفت‌انگیزان" بودند که به ترتیب در نوامبر 1998، نوامبر 2001، می 2003 و نوامبر 2004 اکران شدند. داستان اسباب‌بازی 2 - قسمت دوم داستان اسباب‌بازی - نیز در نوامبر 1999 اکران شد که جزو توافقنامه‌ی تولید مشترک بود، گرچه جزو پنج فیلم اصلی محسوب نمی‌شود.
 

Toy Storyداستان اسباب بازی: اولین انیمیشن بلند پیکسار


در اوایل سال 2004 دو شرکت تصمیم گرفتند به توافقنامه جدیدی دست یابند. پیش از این پیکسار مسوول تولید فیلم بود، در حالیکه دیزنی پخش فیلم را به عهده داشت و امتیاز داستان را نیز داشت و سود فیلم به صورت 50-50 تقسیم می شد. این تقسیم سود، نارضایتی پیکسار را به دنبال داشت. ولی در توافقنامه جدید، دیزنی تنها توزیع فیلم را به عهده داشت و باقی مراحل تولید به عهده پیکسار بود. همچنین شرکت می خواست سرمایه گذاری فیلم را خود به عهده داشت باشد و در نتیجه 100 درصد سود را از آن خود کند. سهم دیزنی تنها 10 تا 15 درصد از توزیع بود. مهمتر از همه اینکه پیکسار خواهان کنترل فیلمهای در حال تولیدی بود که جزو توافقنامه قدیم بودند از جمله شگفت انگیزها و ماشین ها. دیزنی این شرایط را غیر قابل قبول دانست، ولی پیکسار روی موضع خود پافشاری کرد.

اختلاف بین استیو جابز و مدیر دیزنی مایکل ایسنر، کار را سخت تر از قبل نمود. در اواسط 2004 آنها کاملاً از هم جدا شدند و جابز اعلام کرد که پیکسار به دنبال شرکای دیگری به غیر از دیزنی است. پیکسار با هیچ توزیع کننده دیگری وارد گفتگو نشد. پس از وقفه ای طولانی، به دنبال ترک دیزنی توسط ایسنر در سپتامبر 2005، مذاکره بین دو شرکت از سر گرفته شد. 24 ژانویه 2006 دیزنی اعلام کرد که برای خرید پیکسار با قیمت 7.4 بیلیون دلار به توافق رسیده است. این معامله 5 می 2006 انجام شد.

تولید انیمیشن در گذشته:

درحالیکه برخی از انیماتورهای پیکسار مانند "جان لستر" قبلاً سل انیمیشن کار می کردند، دیگر انیماتورها، استاپ موشن کار یا انیماتور کامپیوتری بودند و یا به تازگی از کالج فارغ التحصیل شده بودند. تعداد زیادی از انیماتورهایی که بخش انیمیشن پیکسار را تشکیل می دادند زمانی استخدام شدند که پیکسار در حال اکران "زندگی حشره ای" و "داستان اسباب بازی 2" بود. گرچه "داستان اسباب بازی" فیلم موفقی بود، ولی در آن زمان تنها فیلم بلند پیکسار به شمار می رفت. همیشه بخش بزرگی از صنعت انیمیشن در لوس آنجلس واقع بوده است، در حالیکه پیکسار در 480 کیلومتری شمال کالیفرنیا در Bay Area واقع است. در آن زمان فرم غالب انیمیشنهای بلند، انیمیشن سنتی 2 بعدی بود. تعداد کمی از انیماتورهای لوس آنجلسی حاضر به نقل مکان به آن منطقه شمالی، ترک انیمیشن سنتی و امتحان انیمیشن کامپیوتری بودند. به همین دلیل انیماتورهای استخدام شده در پیکسار یا مستقیم از کالج آمده بودند و یا در زمینه انیمیشن بلند کار نکرده بودند. برای کسانی که در زمینه انیمیشن سنتی مهارت داشتند، نرم افزار انیمیشن پیکسار Marionette به نحوی طراحی شده بود که انیماتورهای سنتی با کمی تعلیم برای تولید آماده می شدند.


انیمیشن و فیلم زنده:

تا امروز اکثر تولیدات پیکسار، انیمیشن کامپیوتری بلند بوده اند (تا کنون WALL-E تنها فیلم پیکسار بوده که از برخی عناصر فیلم زنده در آن استفاده شد). برد برد طرح ساخت یک فیلم زنده به نام 1906 را دارد که درباره زلزله 1906 سانفرانسیسکو است. اندرو استانتون نیز در حال ساخت نسخه ای از John Carter of Mars است که قرار است در سال 2012 اکران شود.


جوایز:

انیمیشن Up ساخته 2009 دو جایزه Teen Choice Awards و فستیوال فیلم ونیز را از آن خود کرد.


Wall-E علاوه بر اسکار، 44 جایزه دیگر را از آن خود کرد و نامزد دریافت جایزه در 38 فستیوال دیگر بود. از جمله مهمترین جوایزی که این انیمیشن دریافت کرد می توان به اسکار بهترین انیمیشن بلند، بفتای بهترین انیمیشن و نیز گلدن گلوب اشاره کرد.

علاوه بر این انیمیشن کوتاه Presto ساخته سال 2008 نامزد دریافت اسکار و نیز جایزه Annie بهترین انیمیشن کوتاه بوده است.

رتاتویل یکی از تحسین شده ترین فیلمهای پیکسار به شمار می آید که تاکنون برنده 44 جایزه و نامزد دریافت 20 جایزه دیگر بوده است. از جمله می توان به اسکار بهترین انیمیشن در سال 2008 و نامزدی دریافت اسکار در 4 رشته دیگر اشاره کرد. همچنین این انیمیشن در 9 رشته جایزه Annie را از آن خود کرد. از دیگر دستاوردهای فیلم دریافت بفتای بهترین انیمیشن و جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلوب می باشد.

دیگر فیلم بلند پیکسار، "شگفت‌انگیزان"، نامزد دریافت چهار جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن، بهترین فیلمنامه و بهترین ویرایش و میکس صدا بود و این جایزه را برای بهترین فیلم بلند انیمیشن و ویرایش صدا دریافت نمود. این فیلم هم‌چنین نامزد دریافت گوی طلایی 2004 برای بهترین تصویر، موسیقی و داستان کمدی شد.

"در جست‌وجوی نمو"، نامزد دریافت چهار جایزه‌ی آکادمی، ازجمله بهترین فیلم بلند انیمیشن، بهترین فیلمنامه، بهترین ویرایش صدا و بهترین موسیقی متن و هم‌چنین نامزد دریافت گوی طلایی برای بهترین تصویر، موسیقی و داستان کمدی شد. این فیلم موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن گردید.

"شرکت هیولاها"، نامزد دریافت سه جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن، بهترین ویرایش صدا و بهترین ترانه متن فیلم شد. آهنگساز این فیلم، "رندی نیومن"، جایزه‌ی اسکار را برای بهترین ترانه، با عنوان "اگر تو را نداشتم"، کسب کرد.

داستان اسباب‌بازی 2، افتخار دریافت گوی طلایی را از انجمن انتشارات خارجی هالیوود برای بهترین تصویر، بهترین موسیقی و بهترین داستان کمدی داشت. انجمن منتقدان فیلم "برادکست" (Broadcast )، این فیلم را به عنوان بهترین فیلم بلند انیمیشن برگزید. آهنگساز داستان اسباب‌بازی 2، "رندی نیومن" نیز نامزد دریافت گوی طلایی و هم‌چنین نامزد دریافت جایزه‌ی آکادمی برای بهترین موسیقی متن فیلم شد.
 

A Bug's Lifeزندگی یک حشره


"زندگی یک حشره" نیز در سال 1999 توسط مؤسسه‌ی "Blockbuster Entertainment Awards " به عنوان بهترین فیلم خانوادگی برگزیده شد. در همین سال، "رندی نیومن" (آهنگساز) به خاطر موسیقی متنی که برای این فیلم (هم‌چنین بهترین آهنگ برای تصاویر متحرک، تلویزیون یا سایر رسانه‌های تصویری) ساخته بود، برنده‌ی جایزه‌ی Grammy شد و نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن فیلم موزیکال یا کمدی برای زندگی یک حشره گردید.

علاوه بر دریافت جایزه برای بهترین فیلم بلند انیمیشن، از پیکسار در موارد زیر تقدیر و به آن‌ها جایزه داده شده است:

- کارگردانی داستان اسباب‌بازی: جان لاستر
- تولید: رالف گاگن‌هیم و بونی آرنولد
- فیلمنامه: اندرو استانتون، جاس ودون، جوئل کوهن و الک سولولو
- طراحی صحنه: رالف ایگلستون
- انیمیشن: پیت داکتر
- موسیقی: رندی نیومن

استودیوی انیمیشن پیکسار هم‌چنین موفق به دریافت جایزه‌ی دستاوردهای ویژه‌ی فنی به خاطر پیشرفت‌های فوق‌العاده‌‌یی که در انیمیشن سه‌بعدی رایانه‌یی داستان اسباب‌بازی به دست آورده بود، شد.

هیئت‌مدیره:

دفتر مرکزی پیکسار در امریویل (Emeryville) کالیفرنیا واقع شده است و حدود 775 نفر در استخدام این شرکت هستند. در دفتر مدیریت پیکسار، «استیو جابز» رییس کل و مدیر اجرایی، «اد کتمال» معاون رییس، «سایمون باکس» معاون اجرایی و رییس مالی، «جان لاستر» معاون اجرایی خلاقیت و «لوییس اسکالی» معاون اجرایی و مشاور عمومی، حضور دارند.

 

A Bug's Lifeجان لستر


تکنولوژی:

پیکسار از زمان تأسیس، راه حل‌های موثری را در به‌کارگیری گرافیک‌ کامپیوتری برای ساخت فیلم به وجود آورده و در همین راستا بهترین استعدادهای جهان را در این زمینه جذب نموده است. تیم‌های فنی و خلاق پیکسار از سال 1986 با هم همکاری نموده و سه سیستم نرم‌افزار اختصاصی بسیار مهم را طراحی کرده ‌اند:


سه‌بعدی رایانه‌یی داستان اسباب‌بازی به دست آورده بود، شد. - ماریونت (Marionette ): یک سیستم نرم افزاری انیمیشن برای مدلسازی، انیمیشن سازی و نورپردازی برنامه انگلیسی
- رینگ مستر (Ringmaster ): یک سیستم نرم افزاری مدیریت تولید برای زمان بندی، هماهنگ سازی و پیگیری یک پروژه انیمیشن کامپیوتری
- رندرمن (Renderman ): یک سیستم نرم افزاری رندرینگ برای ایجاد تصویر با کیفیت بالا و مشابه واقعی، که پیکسار برای کارهایش مورد استفاده قرار داده و امکان بهره گیری از آن را با فروش آن در اختیار دیگران قرار می دهند.

در سال 2001، هیئت‌مدیره‌ی آکادمی هنرهای تصاویر متحرک و علوم، بهترین جایزه‌ی آکادمی (Oscar ) را به "اد کتمال" رییس، "لورن کارپنتر" متخصص ارشد و "راب کوک" معاون مهندسی نرم‌افزار، برای پیشرفت‌های قابل ملاحظه و چشمگیر در زمینه‌ی رندرینگ تصاویر متحرک که در نرم‌افزار رندرمن پیکسار تبلور یافته، اعطا کرد.

در سال 2002، اتحادیه‌ی تولیدکنندگان فیلم آمریکا، جایزه‌ی اول افتتاحیه‌ی اتحادیه را به پیکسار اعطا نمود که دستاوردهای چشمگیر پیکسار در زمینه‌ی رسانه و تکنولوژی جدید را ثابت می‌کند. پیکسار معتقد است که تکنولوژی اختصاصی‌اش به انیماتورها این امکان را می‌دهد تا حرکت شخصیت‌ها و چیدمان‌ها را در هر فریم به‌طور دقیق کنترل نمایند و یک راه حل اساسی در هنر انیمیشن است؛ حاصل آن، نگاه و حسی جدید به تصاویر باکیفیت، غنی، زیبا و هیجان‌انگیز بوده که در این صنعت منحصر به فرد است. پیکسار به سرمایه‌گذاری کلان در این سیستم‌های نرم‌افزاری ادامه می‌دهد و اعتقاد دارد که پیشرفت‌های بعدی منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت در ساخت فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری و محصولات دیگرش خواهد شد. تکنولوژی پیکسار هم‌چنین تغییر، ویرایش و استفاده‌ی مجدد از تصاویر انیمیشن را تسهیل کرده و به کاهش ساعات کار و هزینه‌های تولید فیلم کمک می‌کند.

رهبری بخش خلاقیت پیکسار به عهده‌ی "جان لستر" بوده که کارگردان "داستان اسباب‌بازی" (1995)، "زندگی یک حشره" (1998) و "داستان اسباب‌بازی 2" (1999)، مدیر تولید "شرکت هیولاها" (2001)، "در جست‌وجوی نمو" (2003)، "شگفت‌انگیزان" (2004) و "ماشین‌ها" (2006) و همین‌طور کارگردان و انیماتور برنده‌ی جایزه‌ی اسکار است. با راهنمایی‌های آقای لستر، پیکسار یک گروه کاملاً خلاق و هم‌چنین یک بخش با انیماتورهای بسیار مجرب، یک بخش برای داستان و یک بخش هنری به وجود آورده است.

گروه خلاق:
این گروه مسئولیت خلق، نوشتن و ساخت انیمیشن تمامی فیلم‌های پیکسار را به عهده دارد. پیکسار تلاش می‌کند انیماتورهایی را به استخدام درآورد که توانایی بسیار بالایی در اجرا داشته باشند؛ کسانی که بتوانند به شخصیت‌ها و اشیای بیجان حیات ببخشند، به گونه‌یی که موجوداتی دارای تفکر به نظر برسند.

این شرکت برای جذب و حفظ انیماتورهای خوب، دانشگاه پیکسار را تأسیس کرد که دوره‌ی بلندمدت سه‌ماهه‌یی برای انیماتورهای فعلی و جدید برگزار می‌کند. پیکسار هم‌چنین دارای یک گروه کامل تولید است که شرکت را برای کنترل همه‌ی عناصر تولید فیلم‌هایش توانا می‌سازد. این شرکت گروه تولید را با موفقیت گسترش داده، به نحوی که هم‌زمان می‌تواند روی چند پروژه کار کند.
 

NFB قریب 490 کارمند تمام وقت معادل دارد، با بودجه سالانه 70 میلیون دلاری (برای 2004-2000). بودجه سازمان در درجه اول توسط دولت کانادا و همچنین از جریان سود مالی خود سازمان تامین می شود. بازده آن که از فروش نسخه ها، سرویس های تولید فیلم، اجاره بها و حقوق ناشران به دست می آید بالغ بر 10 میلیون دلار در سال است، NFB این عایدی را با عنوان سود قابل خرج در اظهاریه مالی خود قید می کند.

 

Geri's GameGeri's Game


سود تجاری:
فیلم‌های بلند انیمیشن موفق مانند "شگفت‌انگیزان"، "در جست‌وجوی نمو"، "شرکت هیولاها" و "شیر شاه" دیزنی، از جمله پول‌سازترین فیلم‌های هالیوود بوده‌اند. یک فیلم بلند انیمیشن خوب می‌تواند میلیاردها دلار درآمد داشته باشد. این درآمدها از آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌ها برای بازاریابی محصولاتشان هنگام اکران فیلم‌های انیمیشن حاصل می‌شوند که به نوبه‌ی خود باعث تقاضا در جهت ساخت فیلم برای ویدیوهای خانگی و تلویزیون، ساخت اسباب‌بازی‌ها و دیگر کالاهای مربوط به فیلم می‌گردند. بر اساس توافقنامه‌ی 1997 در مورد تولید مشترک با استودیوهای والت دیزنی، پیکسار و دیزنی توافق کرده‌اند که هزینه‌های تولید پنج فیلم بلند انیمیشن را به‌طور مشترک به عهده گیرند. بر مبنای این قرارداد، در واقع شش فیلم تولید خواهد شد، چون داستان اسباب‌بازی 2 به عنوان یکی از فیلم‌های این قرارداد در نظر گرفته نمی شود.

داستان اسباب‌بازی اولین و تنها فیلم انیمیشن است که موفق به نامزدی دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلمنامه‌ شده است. این فیلم هم‌چنین موفق به نامزدی دریافت گوی طلایی برای بهترین فیلم گردید. داستان اسباب‌بازی در سال 1996 افتخار دریافت تمامی هشت جایزه‌ی Annie Awards صنعت انیمیشن را برای بهترین تصویر متحرک داشت و در هر گروهی که نامزد دریافت جایزه شده بود، برنده جایزه گردید.

گروه‌های خلاق و فنی پیکسار بیش از 15 سال است که برای تولید فیلم‌های کوتاه و آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی با استفاده از انیمیشن سه‌بعدی رایانه‌یی کار کرده‌اند و دایما در حال گسترش خلاقیت و فن آوری اختصاصی خود هستند.

در سال 1986 اولین فیلم کوتاه پیکسار به نام «لوکسو جونیور» (.Luxo Jr ) نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شد. در سال 1988 فیلم کوتاه پیکسار به نام «اسباب‌بازی حلبی» (Tin Toy ) موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن گردید و در سال 1997، "بازی گری" (Geri's Game ) برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شد.

بازی گری، اولین فیلمی بود که از فن‌آوری این استودیو برای ایجاد بافت پوست بدن و بافت آن با ظاهری واقعی استفاده کرد. در سال 2002، فیلم «برای پرندگان» پیکسار جایزه‌ی اسکار را برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن دریافت کرد و در سال 2003، «ماشین جدید مایک» (Mike's New Car) نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شد. کارکنان پیکسار در مجموع موفق به دریافت پانزده جایزه‌ی اسکار شده‌اند. پیکسار هم‌چنین برنده‌ی دو کلیوس طلایی (Gold Clios) در گروه انیمیشن‌های رایانه‌یی برای آگهی‌های تبلیغاتی خود شده است؛ یکی در سال 1993 برای آگهی‌های تبلیغاتی گامی سیورز (Gummi Savers) با عنوان «کانگا» (Conga) و دیگری در سال 1994 برای آگهی‌های تبلیغاتی لیسترین (Listerine) با عنوان «کمان‌ها» (Arrows).

لیست تولیدات استودیو:

لیست فیلمهای بلند:

2009: Up

2008: WALL-E

2007: Ratatouille

2006: Cars

2004: The Incredibles

2003: Finding Nemo

2001: Monsters, Inc.

1999: Toy Story 2

1998: A Bug's Life

1995: Toy Story


انیمیشن کوتاه:

2009: Party Cloudy

2008: Burn-E

2008: Presto

2007: Your Friend the Rat

2006: Mater And the Ghostlight

2006: Lifted

2005: One Man Band

2005: Jack-Jack Attack

2003: Boundin'

2002: Mike's New Car

2000: For The Birds

1997: Geri's Game

1989: Knick Knack

1988: Tin Toy

1987: Red's Dream

1986: Luxo Jr.

1984: The Adventures of Andre And Wally B